The thiruvali pathigams are considered very special from many perspectives. At a simple outlook, these 3 decads are sung by azhwar in தானான , தலைவி , தாய் தன்மை (in a way reflecting the 3 decads of திருநெடுந்தாண்டகம்).
In the first pathigam (வந்துனதடியேன் ) azhwar reflects how Perumal came on his own volition and entered azhwaars heart and mind. Due to this, Azhwar reaches a state where he cant live without him.
இப்படி மனதில் நடந்த அனுபவம், நேரில் கண்டதாக எண்ணி, அவனை தழுவ ஆசைப்பட்டு , அது நடக்காததால் கரை புரண்ட ஆற்றாமை விளைந்து, பிராட்டி நிலைமை அடைகிறார். இவர் பிரிவினால் தளர்ந்திருப்பதால் , தூது அனுப்ப எண்ணுகிறார். (தூவிரிய பதிகம்)
An earlier blog referred to one pasuram from this pathigam - And finally suffering is what you get.
This pathigam is considered very special and has two episodes from acharyaas life to illustrate how this is பகவத் காமுகர்களை உருக்கும் பதிகம். First episode is briefly highlighted in the above blog.
The next episode relates to swami Nanjeeyar. When he was very sick and suffering, one of his disciples (பெற்றி) asks swami on whats running through his thoughts. Nanjeeyar replies with two desires
(1) திருமங்கை ஆழ்வாருடைய தூவிரிய பதிகத்தை கேட்க வேண்டும்.
(2) முன்னும் பின்னும் சுற்றி வந்து நம்பெருமாளை சேவிக்க வேணும்
So ariayar swami is called to recite the pathigam for swami (வரந்தரும் பெருமாளரையர் )
When araiyar is chanting the 4th pasuram comes this line "தன்னினைந்து நைவேற்க்கு ஓர் மீனாய கொடி நெடுவேள் வலி செய்ய மெலிவேனோ !" . Azhwar laments thus - I am already suffering due to you (essentially due to separation). இதன் இடையே மன்மதன் என்ற சிறுபயல் என்னை இம்சிக்கிறானே !!
Hearing this,நஞ்சீயர் உடல் மேலும் தளர்ந்து, நோய் வருவதற்கு முன்னே வந்து காக்காவிட்டாலும் , வந்த பின் கூட வரலாகாதோ என்று வருந்தினார்.
Periya Thirumozhi - 10-10-7
காமற்கு என் கடவேன்
கருமாமுகில் வண்ணர்க்கல்லால்
பூமேல் ஐங்கணை கோத்துப் புகுந்தெய்ய
காமற்கு என் கடவேன் !!
Essentially pradhyumna was born as an amsam of manmadhan and so Kannan was called as Manmadhan's father. Since parakala nayaki is also piratti, she treats manmadhan as his son. So essentially she queries thus
நாயகனால் வருத்தம் வந்தால் அது ப்ராப்தம். மகனும் இப்படி செய்ய வேண்டுமா? (Thirumozhi 11-2-7)
Similar thought is conveyed via இது நடுவே வயலாலி மணவாளா when இளமதி is troubling azhwaar (3-6-8)
இப்படி கூட பெண் தன்மை ஏற்படுமோ?
Similar to how gold gets purified due to contact with fire, when பகவத் சிந்தனம் happens all impurities go away, resulting in ananyaarha seshatvam (not belonging to anyone else other than emperumaan). When this desire becomes intense due to separation, it is but inevitable for Azhwars to get into piratti bhaavam.
And why all this in Thiruvali?
1. தீவிரிய மறை வளர்க்கும் புகழாளர் திருவாலி - The divyadesam filled with those who perform all vaideeha karmaas (with all agni related கார்யங்கள் ), who are dharmavaans, Those elders will question perumal and make sure he comes and saves parakaala nayaki
2. சீராரும் வளர் பொழில் சூழ் திருவாலி - For the birds that he is sending as messengers, திருவரங்க வாசமே வாழ்ச்சியாவது போல், திருவாலி வாசமே வாழ்ச்சி
3. திருவாலி நகராளும் ஆனாயர் - The divya desam with the combined wealth of vibhavaatharaam and archaavathaaram.
4. தேராரும் நெடுவீதி திருவாலி - The divyadesam with enough room to handle perumal and his parivaaram (:-))
5. வண்டமரும் வளர் பொழில்சூழ் வயலாலி மைந்தா - Like the thiruvikrama avatharam when he touched everyone out of his நீர்மை , he is standing in thiruvali.
So after all this lamenting due suffering by azhwar, what does perumal do?
Perumal takes away jeevathmaas to his abode in 3 ways
1. Have Aadhivahikar bring the jeevathmaas via archaraadhi margam to his abode
2. Have Periya thiruvadi bring some of them directly
3. Directly comes to take some of them as said in நயாமி பரமாம் கதிம் . And he does the same here and comes directly to take parakala nayaki. Azhwar conveys the same via தாயார் பாசுரம்
All the way to திருவாலி !!
No comments:
Post a Comment